2017-05-17 12:04 Lilianna Szymczak , fot. ECA Europe

O muzeach piłkarskich w Europie

Czym są, co przedstawiają, jak angażują zwiedzających i czy ten biznes jest w rzeczywistości biznesem, czy raczej prestiżowym obowiązkiem? To pytania, które padły podczas pierwszego w historii spotkania klubów członkowskich ECA na warsztatach poświęconych muzeom piłkarskim i tożsamości  klubów, w których uczestniczyli również przedstawiciele Kolejorza.

- Jesteśmy u progu rozpoczęcia prac nad klubowym muzeum i takie spotkanie było dla nas bardzo wartościowe - mówi Łukasz Borowicz, kierownik PR i rzecznik prasowy Lecha Poznań. - Co ciekawe, nasze pomysły i wyzwania, z którymi się mierzymy były też interesujące dla tych, którzy o takiej inwestycji dopiero myślą.

Warsztaty organizowane przez Europejskie Stowarzyszenie Klubów Piłkarskich (ECA) odbyły się w Manchesterze i podzielone zostały na dwie części. Spotkanie rozpoczęło się od panelu dyskusyjnego, w którym udział wzięli reprezentanci AS Romy, FC Barcelony, Manchesteru United i Lecha Poznań.

- To było zderzenie zupełnie różnych światów. Na Camp Nou i Old Trafford muzea funkcjonują już ponad 30 lat i przynoszą swoim klubom gigantyczne przychody. A z drugiej strony okazało się, że taka AS Roma muzeum jeszcze nie ma i doczeka się go dopiero w okolicach 2020 roku, kiedy wybuduje nowy stadion. Swoje wystawy wkrótce otworzą choćby Zenit Sankt Petersburg, FC Kopenhaga, czy Maccabi Haifa - mówi Borowicz.

Kluczowym czynnikiem wpływającym na liczbę wizyt na wystawie jest atrakcyjność… miasta. Jeśli klub funkcjonuje w popularnym ośrodku turystycznym, wówczas z dużym prawdopodobieństwem do wejścia do muzeum będą ustawiać się kolejki. Najbardziej oblegane są oczywiście ekspozycje w stolicy Katalonii (1,7 mln odwiedzających w 2015 roku!), w Madrycie (muzeum Realu odwiedza 900 tys. osób rocznie).

Warto zwrócić też uwagę na Juventus. Turyn nie jest bowiem uznawany we Włoszech za popularny cel turystyczny - przynajmniej nie tak bardzo jak Rzym, Florencja, czy Wenecja - a jednak muzeum klubowe „Starej Damy” znajduje się na liście Top50 pod względem liczby odwiedzin spośród wszystkich w Italii. W Porto niekwestionowanym numerem 1 w znanym przewodniku turystycznym Trip Advisor znajduje się wystawa miejscowego FC. Co istotne - to największe muzeum klubu piłkarskiego w Europie, liczy ponad 7 tys. m² i znajduje się na Estádio do Dragão.

Istotnym spostrzeżeniem jest to, jak układają się też same proporcje zwiedzających, czyli dla kogo taka inwestycja w ogóle powstaje.

- Rzadko się zdarza, by po ustabilizowaniu pozycji muzeum na rynku kibice danego klubu przekraczali 10% wszystkich gości. Prawie połowę stanowią często turyści z zagranicy. Średnia europejska wynosi 30 tys. zwiedzających rocznie i to liczba, o którą będziemy mogli powalczyć również w Poznaniu, bo już teraz osiągamy podobne wyniki oferując jedynie wycieczki stadionowe - wyjaśnia rzecznik Lecha Poznań.

Prace nad klubowym muzeum trwają. Znana jest już jego lokalizacja, obecnie nad projektem pracują już architekci. W planach są jeszcze konsultacje i odwiedziny w kilku muzeach piłkarskich w Europie, które należy traktować jako wartościowe źródło inspiracji.

Następne mecze

Sobota 23.11 godz.17:30
Lech Poznań
vs |
GKS Katowice
Piątek 29.11 godz.20:30
Piast Gliwice
vs |
Lech Poznań

Polecamy

Newsletter

Zapisz się do newslettera

Więcej

KKS LECH POZNAŃ S.A.
Enea Stadion
ul. Bułgarska 17
60-320 Poznań

Infolinia biletowa:
tel.  61 886 30 30   (10:00-17:00)

Infolinia klubowa: Tel: 61 886 30 00
mail: lech@lechpoznan.pl
Biuro Obsługi Kibica

Korzystamy z plików cookies

Stosujemy pliki cookies, które są niezbędne do tego, aby osoby odwiedzające nasz serwis mogły korzystać z dostępnych usług i funkcjonalności. Używamy również plików cookies podmiotów trzecich, w tym plików analitycznych i reklamowych. Szczegołowe informacje dostępne są w "Polityce cookies". W celu zmiany ustawień należy skorzystać z opcji ZMIENIAM USTAWIENIA.

Akceptuję opcjonalne pliki cookies

Odrzucam opcjonalne pliki
cookies

Ustawienia prywatności

Niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają prawidłowe wyświetlanie strony oraz korzystanie z podstawowych funkcji i usług dostępnych w serwisie. Ich stosowanie nie wymaga zgody użytkowników i nie można ich wyłączyć w ramach zarządzania ustawieniami cookies.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookies (w tym pliki mediów społecznościowych) umożliwiają prezentowanie informacji dostosowanych do preferencji użytkowników (na podstawie historii przeglądania oraz podejmowanych działań,w serwisie oraz w witrynach stron trzecich wyświetlane są reklamy). Dzięki nim możemy także mierzyć skuteczność kampanii reklamowych KKS Lech Poznań S.A. i naszych partnerów.

W każdej chwili możesz zmienić lub wycofać swoją zgodę za pomocą ustawień dostępnych w ustawieniach prywatności.

Analityczne

Reklamowe pliki cookies (w tym pliki mediów społecznościowych) umożliwiają prezentowanie informacji dostosowanych do preferencji użytkowników (na podstawie historii przeglądania oraz podejmowanych działań,w serwisie oraz w witrynach stron trzecich wyświetlane są reklamy). Dzięki nim możemy także mierzyć skuteczność kampanii reklamowych KKS Lech Poznań S.A. i naszych partnerów.

W każdej chwili możesz zmienić lub wycofać swoją zgodę za pomocą ustawień dostępnych w ustawieniach prywatności.

Zapisz moje wybory