Co prowadzi do sukcesu w naszej lidze? Przeczucie, które należy poprzeć konkretnymi danymi. Platformy dostarczające liczby pomocne w opisie meczów i poszczególnych zawodników nie proponują jednak zaawansowanych metod statystycznych. Lech Poznań od listopada czyni krok w tym kierunku.
Dane meczowe, liczba podań, dryblingów, ustawianie się na boisku, błędy i sukcesy. Zaawansowane metody statystyczne, modelowanie, szeregi, określające potencjał zawodników na danych pozycjach oraz czynników determinujących sukces. Jak to sprawdzić? Dzięki pomocy sabermetrii, której zasady zaczynają być wprowadzane w drużynie Kolejorza.
Od listopada zeszłego roku klub podjął współpracę z Pawłem Chmielowskim z firmy Sport Analytics. Jego głównym zadaniem jest wsparcie dla Działu Analiz I zespołu oraz Działu Scoutingu.
- Już od kilku lat korzystamy z różnych baz statystycznych, WyScouta, InStata lub TRACAB. Jako dział scoutingu chcemy wprowadzić odpowiednie, wymierne profile statystyczne piłkarzy na danych pozycjach. Chcemy, aby nadal 90% obserwacji polegało na obserwacjach na żywo zawodników, bądź zebranych materiałów wideo, zaś 10% ma być oparte o model statystyczny - mówi szef skautingu Lecha Poznań, Jacek Terpiłowski.
Nie można oczywiście założyć, że statystyka i technologie pomagające zbierać dane mogą wygrać mecz piłki nożnej, jednak można powiedzieć, że ograniczają ryzyko popełniania błędu. - Do tej pory podsumowywaliśmy statystycznie zawodników, których obserwowaliśmy, ale również analizowaliśmy czynniki liczbowe, których poprawa mogła nam pomóc w osiąganiu lepszych wyników w Lotto Ekstraklasie. Chcemy ustalić, co daje zwycięstwo, mistrzostwo w polskiej lidze. Czy trzeba mieć duże posiadanie piłki, oddawać dużo strzałów, czy być może osiągają sukces dzięki dobrym wynikom w grze 1 na 1 w obronie. Chcemy konkretnych odpowiedzi, zminimalizowania ryzyka w przypadku sprowadzania piłkarzy do Kolejorza. Niekoniecznie bowiem zawodnik, który sprawdzał się w innej lidze, może osiągnąć sukces w Polsce - kończy szef skautingu Lecha Poznań.
Zapisz się do newslettera