2018-07-16 11:12 Adrian Gałuszka

Pracowali przy mundialu

Byli wybitni reprezentanci Polski, trenerzy z wieloletnim doświadczeniem czy znani w całym kraju dziennikarze - oni tworzyli grono ekspertów telewizji publicznej w trakcie zakończonego w niedzielę mundialu. Wśród nich nie zabrakło miejsca także dla dwóch przedstawicieli Akademii Lecha Poznań - Tomasza Rząsy oraz Rafała Ulatowskiego.

Historia współpracy z telewizją obu wyżej wymienionych sięga kilku lat. Piłkarz, który ma na swoim koncie 36 występów w koszulce z orzełkiem na piersi i udział w mundialu w Korei i Japonii, pełnił rolę eksperta w trakcie dwóch ubiegłych turniejów mistrzowskich. Chodzi o mistrzostwa świata w 2014 roku w Brazylii oraz EURO 2016 na boiskach we Francji. Kontakt z mediami ma z kolei świetny już od czasu, gdy był dyrektorem do spraw komunikacji narodowej reprezentacji. Ulatowski ma z kolei doświadczenie zaczerpnięte z kabiny komentatorskiej oraz studia meczowego. Jako trener prowadził samodzielnie kilka zespołów ekstraklasowych, a także funkcjonował jako asystent w sztabie szkoleniowym selekcjonera Leo Benhakkera w latach 2008-2009.

Dla dyrektorów klubowej akademii praca przy tak wielkiej imprezie była nie lada wyzwaniem, z którym obaj poradzili sobie bez większych kłopotów. - W turnieju brały udział trzydzieści dwie reprezentacje, przy omawianiu których meczów nie wystarczy generalna wiedza o futbolu zaczerpnięta z boiska - zaznacza Rząsa. - Przygotowując się do programu trzeba znać aktualną dyspozycję obu drużyn, ich szeroką kadrę czy ustawienie, ale także obejrzeć kilka ostatnich spotkań w ich wykonaniu. Nie wystarczy opowiadać jedynie o tym, co sam przeżyłeś w trakcie kariery - dodaje.

Ulatowski zajmował się podczas studia meczowego głównie analizą wybranych przez siebie kwestii taktycznych. Jedną z głównych trudności jego zadania polegała na tym, żeby skomplikowaną sprawę przedstawić w przyjazny dla każdego widza sposób. - Starałem się wejść w tajniki sztuki trenerskiej, odpowiedzieć sobie na pytanie: co zrobił jeden szkoleniowiec, żeby wygrać z drugim? Celem tego było przedstawienie kibicowi nieco innego spojrzenia na futbol, niż może on sam mieć po obejrzeniu piłkarskiego pojedynku - tłumaczy dyrektor szkolenia akademii.

Zdaniem wielu obserwatorów telewizja publiczna udźwignęła ciężar pokazania tak wielkiego wydarzenia sportowego w sposób wzorowy. Przyczyny takiego stanu rzeczy Ulatowski upatruje między innymi w zaangażowaniu, które charakteryzowało osoby pracujące przy realizacji tego projektu. - Przy tym mundialu działała ogromna grupa ludzi, których cechuje spora pasja i miłość do futbolu. Począwszy od dziennikarzy, komentatorów czy ekspertach, a skończywszy na technikach pracujących przy realizacji mistrzostw świata. Wszystkiemu towarzyszyła pozytywna atmosfera. Dodatkowo turniej został można było śledzić na smartphonach, tabletach i laptopach, dzięki odkodowaniu kanału TVP Sport. Przez to był jeszcze bardziej przystępny - opowiada były trener m.in. Zagłębia Lubin, Lechii Gdańsk czy Cracovii.

Obecny w Kazaniu na starciu Polski z Kolumbią był Rząsa, który miał możliwość bezpośredniego obcowania z kadrą biało-czerwonych. Czy dało mu to jeszcze większą wiedzę odnośnie naszej reprezentacji? - Przepływ informacji w takiej sytuacji jest nieco inny. Można porozmawiać czy z tymi chłopakami, czy z ich trenerami, a każdy z nich ma swoje spojrzenie. Ty się z nim możesz zgadzać bądź nie, ale zawsze dobrze jest poznać stanowisko kogoś z wewnątrz - ocenia dyrektor sportowy Akademii Lecha Poznań.

W opinii obu przedstawicieli Kolejorza praca w telewizji należy do specyficznych. - Działasz w czasie rzeczywistym, w trakcie przygotowania analizy musisz cechować się sporą podzielnością uwagi. Obrabiasz materiał graficznie, kontrolujesz wydarzenia na boisku, a na koniec musisz zainteresować tym wszystkim ludzi, którzy na co dzień nie muszą żyć piłką - twierdzi Ulatowski. - Możesz być wiarygodny w oczach kibica, bo zjadłeś na nim zęby, czytasz dobrze grę czy ją analizować. Kluczowe jest jednak to, w jaki sposób opowiesz o tym w ciągu tych kilku sekund, które dostajesz na wizji. To wszystko nie jest takie proste, na jakie wygląda - podsumowuje z uśmiechem Rząsa, który jest związany z Akademią Lecha Poznań od ponad roku.

Następne mecze

Piątek 31.01 godz.20:30
Lech Poznań
vs |
Widzew Łódź
Sobota 08.02 godz.00:00
Lechia Gdańsk
vs |
Lech Poznań

Polecamy

Newsletter

Zapisz się do newslettera

Więcej

KKS LECH POZNAŃ S.A.
Enea Stadion
ul. Bułgarska 17
60-320 Poznań

Infolinia biletowa:
tel.  61 886 30 30   (10:00-17:00)

Infolinia klubowa: Tel: 61 886 30 00
mail: lech@lechpoznan.pl
Biuro Obsługi Kibica

Korzystamy z plików cookies

Stosujemy pliki cookies, które są niezbędne do tego, aby osoby odwiedzające nasz serwis mogły korzystać z dostępnych usług i funkcjonalności. Używamy również plików cookies podmiotów trzecich, w tym plików analitycznych i reklamowych. Szczegołowe informacje dostępne są w "Polityce cookies". W celu zmiany ustawień należy skorzystać z opcji ZMIENIAM USTAWIENIA.

Akceptuję opcjonalne pliki cookies

Odrzucam opcjonalne pliki
cookies

Ustawienia prywatności

Niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają prawidłowe wyświetlanie strony oraz korzystanie z podstawowych funkcji i usług dostępnych w serwisie. Ich stosowanie nie wymaga zgody użytkowników i nie można ich wyłączyć w ramach zarządzania ustawieniami cookies.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookies (w tym pliki mediów społecznościowych) umożliwiają prezentowanie informacji dostosowanych do preferencji użytkowników (na podstawie historii przeglądania oraz podejmowanych działań,w serwisie oraz w witrynach stron trzecich wyświetlane są reklamy). Dzięki nim możemy także mierzyć skuteczność kampanii reklamowych KKS Lech Poznań S.A. i naszych partnerów.

W każdej chwili możesz zmienić lub wycofać swoją zgodę za pomocą ustawień dostępnych w ustawieniach prywatności.

Analityczne

Reklamowe pliki cookies (w tym pliki mediów społecznościowych) umożliwiają prezentowanie informacji dostosowanych do preferencji użytkowników (na podstawie historii przeglądania oraz podejmowanych działań,w serwisie oraz w witrynach stron trzecich wyświetlane są reklamy). Dzięki nim możemy także mierzyć skuteczność kampanii reklamowych KKS Lech Poznań S.A. i naszych partnerów.

W każdej chwili możesz zmienić lub wycofać swoją zgodę za pomocą ustawień dostępnych w ustawieniach prywatności.

Zapisz moje wybory