Delegacja Lecha Poznań kilka dni temu złożyła wizytę w holenderskim AZ Alkmaar. Oba kluby w tym sezonie dotarły do ćwierćfinału Ligi Konferencji Europy, a w trakcie spotkania wymieniały się doświadczeniami m.in. we wprowadzania młodych zawodników do pierwszego zespołu, zbieraniu danych, ich analizie i wykorzystywaniu choćby przy transferach.
Kolejorza i AZ należą do Global Football Alliance, czyli powstałego w 2020 roku stowarzyszenia, które jest sojuszem dwudziestu klubów z całego świata. Współpracują one ze sobą w obszarze sportu, marketingu, komunikacji, CSR czy ochrony środowiska. Ten fakt ułatwił kontakty i umówienie się na spotkanie, choć trzeba też pamiętać, że w holenderskim klubie przez pięć lat pracował obecny szkoleniowiec Lecha, John van den Brom. Do Holandii udała się delegacja niebiesko-białych w składzie: prezes i właściciel Piotr Rutkowski, dyrektor sportowy Tomasz Rząsa, dyrektor Akademii Marcin Wróbel, szef skautingu Jacek Terpiłowski, odpowiadający za dział naukowy Bartosz Grzelak, a także Dhananjay Jayaraman z działu sportu. Powitani zostali w nowoczesnym AFAS Training Complex przez dyrektora sportowego AZ, Maxa Huibertsa.
- AZ słynie w Holandii z tego, że bardzo dobrze wprowadza do składu młodych zawodników. Trzeba podkreślić, że mają najwyższy w Eredivisie procent minut rozegranych przez wychowanków. Zawsze w tym kontekście mówi się o Ajaxie Amsterdam, ale to nieprawda, bo na czele jest właśnie klub z Alkmaar. I to jest rzecz, która jest tożsama z tym, co my robimy w Polsce - mówi prezes Piotr Rutkowski. - A po drugie, AZ jest kompletnie oparty na liczbach i na danych, którymi bardzo dobrze zarządza, ma własny algorytmy. Ich doradcą jest słynny Billy Beane, którego historia została zobrazowana w filmie Moneyball. On przyjaźni się z właścicielem holenderskiego klubu. Nasze działy naukowy i sportu miały bardzo wiele pytań do osób, które odpowiadają u nich za analizę. Było to niezwykle inspirujące także dla naszego działu skautingu, w kontekście np. robienia transferów opartych na danych. My też pochwaliliśmy się, co odkryliśmy pod kątem algorytmów, wymieniamy się tutaj bezcenną wiedzą i jesteśmy w stałym kontakcie - opowiada.
Billy Beane to były dyrektor bejsbolowego Oakland Athletics. Historia Amerykanina stała się tematem bestsellerowej książki Michaela Lewisa pt. „Moneyball: The Art of Winning an Unfair Game”. Na jej podstawie powstał film fabularny z Bradem Pittem w roli głównej. Beane zasłynął innowacyjnym podejściem do rozgrywek American League w 2002 roku. Teraz działa w AZ.
Zapisz się do newslettera